Česko zeme příběhů

Česko jede

Menu

Střední Čechy

Tato trasa je ideální pro milovníky přírody.

50 km | 5 hodin | Aktivní

Krajem Josefa Lady k Sázavě

Popis trasy:

Kopcovitý kraj Středního Posázaví začíná nedaleko za Prahou. Do výchozího bodu v Říčanech nás z Prahy doveze za 30 minut vlak (v rámci PID). Trasa se svým profilem řadí mezi náročnější, do prvních kopců vjedeme hned z výchozí železniční stanice v Říčanech. Nejvyšším bodem je hvězdárna Astronomického ústavu na vrcholu Pecný 545 m n.m. přibližně v polovině cesty. Hezkou část trasy však projedeme také po rovině kolem Sázavy.

Z Říčan vyrážíme po modré turistické značce podél železniční trati. Asi po 1 km značka odbočí vlevo od trati a za chvíli se cesta ponoří do Říčanského lesa. Za 4 km odbočte po zelené značce doprava, projedeme Tehovem a stále po zelené dojedeme na rozcestí V Jedlici. Z Říčan bychom mohli jet také po Mikešově cestě jako připomínce známého rodáka z nedalekých Hrusic. V Tehově se obě cesty na pár kilometrů setkají. Zatímco kocour Mikeš pokračuje z rozcestí Jedlice přes Klokočnou na Struhařov, my jedeme po asfaltové silničce po cyklotrase 0031 na Svojetice, na svojetické návsi odbočíme doprava a za 2 km se po úzké silničce dostaneme na náves v Louňovicích. Tady začíná cyklotrasa 0021, které se budeme držet až k Ondřejovu. Projedeme kolem fotbalového hřiště a po pěkné šotolinové cestě vjíždíme do Voděradských bučin. V Louňovicích začínají dvě naučné stezky, po kterých můžeme projíždět různé části rozsáhlého lesa. Kromě jiného můžeme navštívit lom nedaleko rozcestí Kamenka, ze kterého pochází jeden ze základních kamenů Národního divadla. Pokud se držíme naší cyklotrasy projíždíme Voděradskými bučinami nejprve po modré turistické značce. Na jejím vyústění na silnici nad Jevany je pod zatáčkou studánka. Stále po cyklotrase 0023 pokračujeme po červené značce. Nejprve po silnici do kopce a pak opět po šotolinové cestě až na kraj obce Černé Voděrady. Za rybníčkem zabočíme vpravo a po silnici pokračujeme do Zvánovic. Asi v polovině cesty jsou další zbytky kamenického řemesla, mlecí kameny. Ve Zvánovicích u kapličky odbočíme z hlavní silnice doleva, kolem rybníčku a do kopce po cyklostrase číslo 0023 dojedeme až na Astronomickou observatoř Akademie věd na vrcholu Pecný. Z „radarové louky“ u hvězdárny je nádherný výhled směrem na Benešov a Českou Sibiř.

Od Ondřejovské hvězdárny je příležitost ke zkratce po cyklotrase 0023 do Senohrab. My však pokračujeme-li dál, sjedeme na silnici do Kostelních Střímelic, kde na návsi zabočíme ostře doprava a za 2 km přijedeme do obce Hradové Střímelice. Při výjezdu z Hradových Střímelic nás bude opět provázet modrá turistická značka, která však záhy uhne vpravo, zatímco my pokračujeme po asfaltové cestě rovně a kocháme se výhledy. Po 3 km dojedeme na křižovatku a odbočíme doprava. Pozor na prudký sjezd! Pod kopcem můžeme zabočit vlevo proti proudu Sázavy a po necelých 500 m je příjemná restaurace Na Marjánce hojně navštěvovaná vodáky i cyklisty. Pěkná silnička nás dál povede 7 km po proudu řeky přes Chocerady k pěší lávce přes Sázavu ve Hvězdonicích. Z Hvězdonic dále pokračujeme po červené turistické značce podél Sázavy anebo po cyklotrase č. 19 vedené po silnici II/109 do Čerčan (železniční stanice – možnost zkrácení výletu).

Z Čerčan pokračujeme po cyklotrase č. 19 do Poříčí nad Sázavou. Zde si můžeme prohlédnout dva vzácné románské kostely – kostel sv. Havla a sv. Petra a Pavla. Dál pokračujeme do Týnce nad Sázavou, kde můžeme navštívit hrad s románskou rotundou z konce 11. století. V Týnci nad Sázavou doporučujeme výlet ukončit a nasednout na vlak. Vytrvalejší cyklisté však mohou pokračovat po cyklotrase č. 19 k železniční stanici Jílové u Prahy, případně až do Davle. V tom případě si výlet prodlouží o 15, resp. 28 km.

Autor: Martin Tušl, Popovický spolek okrašlovací (http://www.pospokra.cz)

Trasa

Říčany - Louňovice - Ondřejov - Marjánka - Hvězdonice - Čerčany - Poříčí nad Sázavou - Týnec nad Sázavou

Povrch

50 % asfalt, 40 % lesní nebo polní cesty

Typ aktivity

Horská kola

Cílové skupiny

Aktivní

Vydejte se na výlet vlakem

Trasu lze zkrátit využitím vlakového spojení (Hvězdonice, Čerčany), ale i prodloužit pokračováním do Jílového u Prahy či do Davle. Do stanice Říčany jezdí přímé osobní vlaky linky S9 (PID, tar. pásmo 1) ze stanice Praha hl.n. v krátkých intervalech 13 – 30 minut. V pohodlných jednotkách CityElefant se přepravují kola jako spoluzavazadla (spoluzavazadlo). Ze stanice Čerčany jezdí přímé osobní vlaky linky S9 (PID, tar. pásmo 4) do stanic Praha hl.n. a Benešov u Prahy v intervalu 30 minut. Ve vlacích se přepravují kola jako spoluzavazadla (spoluzavazadlo). Ze stanice Týnec nad Sázavou jezdí přímé osobní vlaky linky S8 (PID, tar. pásmo 4) do stanice Praha hl.n. Také v těchto vlacích jsou jízdní kola přepravována jako spoluzavazadla (spoluzavazadlo).